Specifikace
- Dostupnost: do 6-10 dnů od objednání
- Dostupnost: do 6-10 dnů od objednání
Určení: Pro muže
Můj syn Antonio po mně zdědil nejen jméno, ale také lásku k létání. A stejně jako já jsem toužil bránit svou zem v průběhu první světové války, můj Antonio si tuto čestnou povinnost nedal vzít, když svět zachvátil druhý válečný konflikt. Zmítaly mnou protichůdné pocity. Na jedné straně jsem byl hrdý na jeho odvahu a šťastný, že je v řadách letectva, na druhou stranu jsem měl samozřejmě strach. Sdíleli jsme ho spolu s mou první ženou, Antoniovou matkou. Antonio junior si ale prosadil svou. Létal na stroji Mustang P-51, a to mi přineslo aspoň trochu klidu. Byl to spolehlivý stroj.
Mustang P-51 si Británie objednala u americké firmy North American Aviation. Tento jednomístný stíhací letoun se vyznačoval mimořádně dlouhým doletem. S palivem ve vnitřních nádržích to bylo 1 530 kilometrů a s přídavnými nádržemi dokonce až 3 700 kilometrů! V tomto ohledu neměl Mustang P-51 konkurenci.
Úspěšné stíhací letouny musely být všestranné - druhá světová válka jim přisoudila několik rolí. Nešlo jen o to, aby bojovaly o nadvládu ve vzduchu. Současně měly za úkol bránit pronikání nepřátelských bombardérů, podporovat pozemní vojsko útoky na pozemní cíle, doprovázet bombardéry či operovat jako noční stíhači. Mustang P-51 byl ideální doprovodný stíhač. Se svým mimořádně dlouhým doletem dokázal nejen bombardéry provázet, ale současně také odrážel dotírající nepřátelské stíhačky.
Příběh Mustangu P-51 je zajímavý o to víc, že na začátku bylo nepovedené letadlo. První modely, vybavené motorem Allison, nebyly v boji velkou posilou, a tak dostaly za úkol podporovat pozemní vojsko. Pak ale zkušební pilot britské firmy Rolls Royce Ronie Hawker navrhl, aby se součástí letounu stal kapalinou chlazený motor Merlin, který se osvědčil ve Spifirech. A tak vznikla zřejmě nejúspěšnější stíhačka druhé světové války. Například pověstný Messerschmitt Bf 109 převyšovala v bojové výkonnosti o jednu třídu. Do role doprovodného stíhače byl Mustangu P-51 zařazen v roce 1943, okamžitě výrazně zasáhl do průběhu bojů a při náletech na Německo pomohl Británii získat vzdušnou převahu. Nasazen byl i v Tichomoří proti Japonsku.